Banner_varen_2017
Våren 2017
 
Provträna allt hos oss för 120 kr
Kom igång med din träning
 
Boka en personlig tränare på Friskis
3 Personliga tränare

boka-pass

bli-medlem

kvadrat

Nu bygger vi ut!

Cirkelgym 3.0, Stretchrum och mer funktionell träningsyta
Läs mer >>

Smallgroup_hander

SMALLGROUP 2017

TRX, Tonår, Livslång & Måndagsklubben. Vilken smallgroup passar dig 2017? 
Läs mer »




kvadraths

Va med och rädda liv

Samla ihop kollegorna, skapa ett kompislag eller utmana släkten. Anmäl ditt lag redan idag. 
Läs mer >>



friskissvettis_20_450_yoga

Yoga Elements

Yoga som Jord, Luft, Vatten, Eld.

Läs mer »


ff

Vårt träningsutbud

Här kan du läsa mer om våra olika pass. 
Läs mer »

Pyramid

Personlig tränare

Ibland är vi behov av det där lilla extra för att komma vidare. Eller för att komma igång. Och framför allt, för att verkligen nå våra mål.
Läs mer »


Passmakarbubblan

passmakningSå här års går jag (och många av mina kära ledarkollegor) in i en passmakarbubbla. Så fort man hör en låt på radion, på stan, i bilen, bygger man övningar i huvudet, passar den till mitt pass? Man trummar lite med fingret, hur många bpm (beats per minute)? När man väl hittat låtar man tror man kan leva med en hel termin ska övningarna makas in i passet. Det tar VANSINNIGT mycket tid. Man vrider och vänder och flyttar runt och rullar runt på golvet för att testa alla varianter. Det finns ramar för hur våra pass ska se ut. Det är viktigt. Vi får inte tumma på ramarna. Ramlar man utanför kommer en kompis och petar in en igen. Väl innanför ramarna kan vi rocka loss med vår fantasi. 



Jag brukar luras på mina pass. Håll fast foten där och sätt i hälen där. Allt för att man ljusarmbageska träna en specifik muskel som jag är ute efter. Hittar jag inte de där små luriga detaljerna använder vi muskler som redan är starka. Jag är ute efter de svaga musklerna i mina pass. Ibland har vi värmeljus på huvudet, ibland på foten. Kanske bara för att jag ska vara lite fånig och larva mig? Ja, det kanske jag vill också, men värmeljusen är perfekta för att hitta balansen och styra övningen precis dit jag vill ha den. Ibland imiterar vi djur eller spelar lufttennis. Ja, allt för att luras så fokus inte ligger på hur jobbigt det är utan hur svårt det är att imitera en fisk. Inne i bubblan växer det fram ett pass som vi med stor vånda presenterar första gången. Vi vill ju att just detta passet ska vara det bästa någonsin! Just denna terminen ska bli den bästa. För när ni kommer till våra pass våren 2017 vet ni att alla övningar har ett syfte, musiken är omsorgsfullt utvald och alla ledare presenterar det bästa passet någonsin. Välkommen 2017!

// Liselotte



passmakning
Läs hela inlägget ››

Ta avstamp!

Jag har alltid haft inställningen att man ska träna året runt med det man gillar. Det är inte alla som delar den synen med mig. Eller en del tycker som jag, men gör annorlunda. Oavsett så får var och en välja.

Jag tycker nu, men än tidigare att det är bra att ta avstamp ifrån saker och ting. Det mest tydliga är precis det vi står inför: Ett nytt år! Året är 2017, och kommer bli det bästa hittills. Jag tycker nu i sista stundande dagarna att 2016 var mitt bästa år. HUR i allsin dar ska det kunna bli bättre 2017? Jag är övertygad om att det kommer bli så. Och HUR kan du vara så säker på det kommer det komma gliringar om…? Ja, jag får väl lura och övertala mig själv så att det blir så. Det är JAG som påverkar min framtid mest av alla i hela världen. Om jag inte skulle göra det, då skulle chanserna minska drastiskt att det verkligen blir så.

Vi är bara medvetna om 2-3 % av allt som händer runt-i-kring oss själva. Då måste jag ju se till att påverka de få procenten jag kan på bästa sätt.

Tack 2016 för allt fint du gett oss.

2017 kommer bli det ännu-bästaste året hittills och må även ditt 2017 bli det bästa. Hoppas vi ses 2017 och påverkar varandra mot ett bästa 2017. (Du ser, jag börjar redan…)

// PT - Tommy

Tommy profilbild

Läs hela inlägget ››

En ynnest att få vara med på människors resor…

Det är verkligen det. Att få vara en del av de framsteg och framgångar som människorna jag möter / tränar / guidar / instruerar /  peppar / korrigerar på nära håll som Personlig tränare.

Några av de saker som jag har haft förmånen av att vara med om i år och vara en del i resan är:

 

Få kvinna ca 30 år kunna göra gymmets bästa knäböj och sätta PB.

Få man ca 55 år slippa ta sin diabetesmedicin och få honom att gilla att träna 2 ggr i veckan.

Få kvinna ca 30 år göra PB på Marathon med ca 30 min.

Få kvinna ca 40 år att göra sin första pullups. Nu är hon på 5 st.

Få träningen att bli av för man ca 40 varje vecka 3 ggr. Det har han inte varit i närheten av innan.

Få 4 st i mål på IRONMAN.

Få man ca 50 år bli rörligare så att han kan spela golf obehindrat nu utan ont och som sänkt sitt handicap med 3 slag.

Fått kvinna 65 år att känna sig lika pigg som hon var när hon var 40 år.

Få man med Parkinson att gå utan stödkäpp då han är mkt mer stabil och starkare.

FÅ man ca 30 år att göra övningar han inte visste ens exciterade och på så sätt vidgat sina vyer enormt.

Få kille ca 25 att göra rätt i alla sina övningar och nu har han inte längre ont i axlarna och ländrygg.

Få Kvinna att ha 2 års sikt på sitt mål istället för 2 månader så att hon lättare kommer nå dit.

Få kvinna ca 40 år att springa långt mkt längre än hon trodde att hon skulle klara av.

Få kvinna att klara av Mararetaloppet joggande för första gången i sitt liv.

Få kvinna ca 40 år att vara gravid utan smärtor och med stark kropp ända in till det var dags.

Få människor att le när de tänker på sitt nästa träningspass.

 

Och en hel del massa andra saker såklart. Och igen, det är fantastiskt kul att få vara en del av allt detta i min vardag.

Jag är expert på träning. (Får man säga så i dethär Sverige?) Ja, det får man om man är det. Man måste få klappa sig på axeln och känna att man är duktig. Det borde du också göra för det DU är bra på.
Jag har ju träning som yrke, så en hel del rätt har jag. Även om jag vet att jag aldrig någonsin kommer bli fullärd. Jag har lärt mig mycket 2016.

2017 kommer dock bli det bästa året någonsin. Hoppas det är så du ser på framtiden med.

 // PT-Tommy

Tommy profilbild
Läs hela inlägget ››

Tre sorters träning

Som tränare träffar jag en väldig massa olika människor med en väldig massa olika förväntningar på sig själva och på mig. Jag brukar försöka få fram de där förväntningarna på bordet så fort som möjligt och ofta så landar det i en av tre olika grupper.

AdobeStock_71822711Jag tränar för att blir frisk
Ibland är det något gör ont i vardagen, stelhet kan hindra oss i vissa lägen och vissa har en kroppshållning som begränsar såväl andningen som möjligheten att få upp händerna över huvudet. När du är frisk så gör inte din kropp ont och normala kroppsfunktioner som att sitta på huk, springa, lyfta saker och klättra gör du utan att tänka på det. Tyvärr så är inte så många av oss helt friska i den betydelsen utan det finns något som skaver och som behöver tas hand om. Min uppgift här är ofta att hitta en orsak till det onda och sedan ett sätt att hitta tillbaka.

Jag tränar för att bli vältränad
Det är skönt när kroppen inte känns som en begränsning utan att den snällt gör allt du ber den om och svarar med goa endorfiner efter ett hårt pass. Här är ofta min uppgift att bidra med inspiration, en nytändning eller variation så att du inte hamnar på en platå utan fortsätter att utvecklas.

Jag tränar för prestation
Vissa vill platsa i laget, springa ett lopp på en bra tid, lyfta något riktigt tungt eller göra snygga piruetter på isen. När man väljer ut en gren eller en uppgift som man vill bli speciellt bra på så behöver man ha riktad träning i just de rörelser och muskler som behövs där. Vill du vinna så kan du sällan kosta på dig att träna allround utan då måste du specialisera dig. Mitt jobb blir då att hitta de rätta övningarna som gör att du blir bra på det du vill och använder din träning effektivt, för ofta tränar du redan ganska mycket om du är på den här nivån och det är svårt att hinna med allt.

Det finns även gruppen som tränar för att de vill vara snygga nakna och dom hittar jag i alla grupperna. Men för mig blir det svårt när det är någon som inte kan sitta ordentligt på huk vill bli bättre på att lyfta tungt, eller när någon som har ont i foten vill göra en Ironman. För den första frågan som du bör ställa dig är vilken grupp du egentligen ska börja i.  Om du har någon del av kroppen som skaver så är det ingen bra idé att pressa den ytterligare genom att försöka vinna ett lopp. Då bör du gå tillbaka till bli-frisk-träningen igen och vara där till du är återställd. Om du kortsiktigt pressar kroppen genom ett lopp med tejp, gel och värktabletter så kanske det går bra men risken är så klart att du skadar dig på kuppen och inte kan träna eller tävla på ett bra tag och i värsta fall aldrig mer: 

Om du är en av dom som tjänar pengar på att träna och tävla så kanske du får ha en kalkylerad risk att du kan gå sönder men om du är, som jag tror att de flesta som läser den här bloggen är, en som tränar på fritiden så är frågan om det är värt det. Jag vill så gärna att först få hjälpa de jag träffar att få en fullt funktionerande kropp och även en vältränad sådan om du vill. Och om du är vältränad så är det säkert inga problem att springa ett lopp eller lyfta något tungt men om du verkligen satsar på att vinna, se till att du har lagt en bra grund först. 


//PT-Daniel

daniel2

Läs hela inlägget ››

Jag ska komma igång......sen

Igår fick jag höra tre saker från tre olika människor.
1. Jag ska komma igång.....sen. Efter jul. Nu innan är det så mkt som det ska styras med och så kommer helgerna och allt detdär...
2. Jag har så ont i en axel så jag kan inte börja nu.
3. Jag ska bara få upp flåset lite, sen ska jag börja med spinning.

Vad är det som gör att folk ska göra saker sen och inte nu?

Jag har ju kommit på den bästa planen för att få fart på dig som ännu inte är igång, eller har hamnat i en svacka. 
1. Börja idag. 
2. Fortsätt

På måndag ska jag hålla en föreläsning om motivation och hur man bör / kan förhålla sig till det. Visste du tex att det tar upp till 6 månader INNAN du kommit in i en ny rutin som tex träning i din vardag? 
En del vill ha ett målstyrt fokus, en del vill leva i en process hela tiden. Allt som gör att du rör på dig (här är jag inte opartisk) leder till att hjärnan mår GÜTT.

 Efter att ha läst boken:

Hjärnstark : hur motion och träning stärker din hjärna (inbunden)

...så är det ett tjänstefel att inte aktivera sig själva. Rekommenderas starkt för dig som vill veta vad som händer i huvudet och hur du kan påverka det med rörelse.
(Det är nog mitt första boktips ever)

Jag önskar bara att jag börjat med stavhopp innan i mitt liv, nu är det försent.
(Det är nu du ska putta lite lätt på mig nästa gång du ser mig och fråga om jag börjar med det än. Och jag kommer antagligen svara att det blir svårt på en stenhård matta utomhus. Det är då du ska kontra och berätta hur man kan göra när ett hinder finns, och se alla andra lösningar.)

Visste du att det ger mer endorfiner att GE beröm än att FÅ?


// PT-Tommy


PT-Tommy








Läs hela inlägget ››

Vintertid

Till helgen ställer vi tillbaka klockan, ställer tillbaka utemöbler och kanske cyklar i förråden och vissa flyttar sin träning inomhus. Jag lägger mig inte så mycket i var du tränar eller om kanske utemöblerna står kvar ute året runt (som mina) men jag tycker faktiskt det är bra att tänka lite på sommartid och vintertid. Och då menar jag inte främst klockan utan mer att ljus och värme respektive mörker och kyla kanske ska få påverka oss mer i vad vi gör. Det är inte nödvändigtvis bra att försöka göra samma sak alltid oberoende av de yttre förhållandena. Dels är det krångligt och dels är det ett bra recept på att slita ut sig.

Eliten lägger upp sin träning med olika säsonger för tävling, återhämtning, grundträning, uppladdning och tävlingsspecifik träning. Det gör dom för att det funkar och det kan vi lära oss något av även som vanliga motionärer. Den första fördelen är att variation är skadeförebyggande. De flesta skador som idrottsutövare/motionärer drar på sig är överansträngningsskador, dvs. du kör antingen för hårt, för länge eller för ensidigt. Men om du ger dig själv säsonger i din träning så kommer du runt det. Om det är lite mer löpning på sommaren och lite mer jympa (eller vad nu du gillar att göra) på vintern så blir det varierat och du blir lite mer allroundtränad.

Den andra stora fördelen med att ge sig själv träningssäsonger är att det blir roligare! Variationen är en del, men kanske också att du får något att se fram emot. Till vintern kommer skidorna fram och till sommaren får jag simma igen. Det roliga blir faktiskt lite roligare också när du vet att det inte är för alltid, utan bara några månader, bara nu.

Periodisering kallas det när vi som personliga tränare gör planer som kanske sträcker sig över månader eller år och det går att grotta ner sig ganska ordentligt i ”det bästa” upplägget och för den som verkligen vill förbättra sig är det en bra väg att gå. Vill du hitta variationen, glädjen och undvika att bli skadad så räcker det ganska bra att följa årstiderna i sin träning och låta var sak ha sin tid.  

// Daniel Strandberg

Daniel3












Läs hela inlägget ››

Följ oss gärna på Facebook

Följ gärna @friskiskalmar på Instagram

Öppettider

  • Måndag

    05.30 - 23.00
  • Tisdag

    05.30 - 23.00
  • Onsdag

    05.30 - 23.00
  • Torsdag

    05.30 - 23.00
  • Fredag

    05.30 - 20.00
  • Lördag

    08.00 - 18.00
  • Söndag

    09.00 - 20.00
  • --------------------------

  • Reception

  • Mån-ons

    07.00-21.00
  • Tor

    06.00-21.00
  • Fre

    06.00-20.00
  • Lör

    08.00-16.00
  • Sön

    09.00-20.00

Bli funktionär i Friskis & Svettis

Klemming Sjukgymnast

Annika Sund Massage