tvekoteket_hemsida_1000x400-x2_4
Tvekoteket
TIllgangliga_tranare_med_text_Banner
Tillgänglig Tränare
Schema_banner_ht17_med_text
Gruppträningsschema 2017
Boka en personlig tränare på Friskis
3 Personliga tränare

boka-pass

bli-medlem

giro-4-ny240

Giro 4 - Försäsongsträning för cyklister

Äntligen är succén tillbaka med populära försäsongsträningen för dig som har ett långlopp nästa år inplanerat.
Läs mer »




Fråga mig rygg.JPG

Tillgänglig tränare at your service

1 fråga eller 10? Våra tillgängliga tränare hjälper dig med en övning eller tio. Måndag, tisdag onsdag och  torsdag. Vilken lyx! Det är dessutom gratis.
Läs mer »



Smallgroup_Tonar_ht_2016

Smallgroup tonår

Succén är tillbaka. 2 st kursstarter i höst.

Läs mer »






logo_red_v3_RGB

Vi är en förening

Sydöstra Sveriges största förening med nöjdast medlemmar enligt Svenskt kvalitetsindex. Välkommen du med!
Läs mer »






ff

Vårt träningsutbud

Här kan du läsa mer om våra olika pass. 
Läs mer »

Pyramid

Personlig tränare

Ibland är vi behov av det där lilla extra för att komma vidare. Eller för att komma igång. Och framför allt, för att verkligen nå våra mål.
Läs mer »


 

"Ny" logotyp och visuell identitet

Vi är Sveriges största aktör i träningsbranschen som de senaste 6 åren prenumererat på utmärkelsen ”Sveriges bästa träningskedja” i Svenskt Kvalitetsindex – SKI. Det är vi otroligt stolta över. Sedan Friskis&Svettis startade 1978 har vi gjort en fantastisk resa och vi är en organisation i ständig förändring och utveckling. Idag består Friskis&Svettis av 548.637 medlemmar i 156 föreningar i 10 länder. Friskis&Svettis Kalmar grundades 1983 och vi är med våra ca 6500 medlemmar utan konkurrens Kalmars största förening. Vi har en fantastisk modern träningsanläggning och 47 olika träningsvarianter i utbudet. 

Denna utveckling vill vi i Friskis&Svettis förstärka genom att utveckla vår logotyp, göra den lite modernare, samtidigt som du fortfarande känner igen den. Lite på samma sätt som hela Friskis&Svettis utvecklas. Vi har kvar våra rötter, värderingar och känsla, samtidigt som vi aldrig stannar upp och är nöjda. Det vill vi att vår nya logotyp och vår visuella identitet ska spegla. Det känns riktigt spännande!

nylogo

//Pär Hansson, Ordförande


par







Läs hela inlägget ››

Mr Tabata

Idag fick jag äran att besöka Konferensen ”The Future of Fitness” via mitt utbildaruppdrag för Friskis&Svettis RIKS tillsammans med några fantastiska Friskis-utbildare. En konferens på Karolinska i Stockholm där professorer från alla världens hörn, inspirerande, nördiga, fantastiska och lite väl smarta människor berättade om sitt forskningsområde när det framförallt handlade om genetikens roll för hälsa och prestation.

Jag har tidigare lovat att ta er igenom träningens alla grundprinciper. Och det blir inte tydligare än att idag när Individualiseringsprincipen i fokus. När den ena smartare än den andra presenterar forskningsresultat, grafer, statistik, text på kinesiska och ibland Hieroglyfer, så försöker man förstå så långt sin kuskap sträcker sig. Och för det mesta hängde jag med. En sak blir dock tydlig, när jag frågade en utbildarkollega:
- ”Hur tycker du att de här 14 föredragshållarna står sig emot alla ca 80 Friskis-utbildare på att hålla föredrag, inspirera, få människor att lyssna, ja helt enkelt är bra på att stå och prata inför människor?”
- ”Ingen av dem håller samma klass som oss” sa han. Och det stämmer till stor del i mina ögon med. Sedan fanns det säkert människor i den fantastiska Aula som inte håller med mig. Dem är dock bra på sin sak. Dem är SUPERbra på sin sak. Forskning, mäta data, forska, och allt som den världen tillhör. De blir bra på det de gör. Och dem här är alla experter på att individualiseringsprincipen blir viktigare i framtiden när vi ska ge råd och rekommendationer för människor kring sin hälsa och träning. Och att gener, tillsammans med andra faktorer såklart, spelar en stor roll här.

Dock var det egentligen inte det här som inlägget hade tänkt att handla om, men slutsatsen ifrån konferensen är, att gener spelar en SÅ stor roll för hur våra förutsättningar att bli bra på olika saker, att det nästan blir läskigt. Och häftigt på samma gång. Så härifrån tar jag med mig några tydliga saker som jag ska omsätta i verkligheten som tex: Om en person inte svarar på ett specifikt träningsupplägg, kör inte huvudet i väggen med det även om det på förhand verkar vara det bästa upplägget. Personen är troligen en low responder / svarar inte så bra på den specifika träningen. Byt upplägg, och kör på det så händer det kanske mer. Det tar tid att veta vad som är bäst för varje individ.Om man nu inte tagit reda på sin genuppsättning ser ut dvs.

Roligast idag, var nog ändå att träffa och lyssna på Professor Mr Izumi. Eller ja, Mr Tabata himself 😊

För jo, han finns i verkligheten, och han har öppnat ögonen, och fått mig att förstå än mer av hur/vilken/vad för intervaller/vilken nivå som ger vad för effekter och vad som är bäst när.

Att ”Träna tabata” 20 sek jobb/ 10 sek vila x8 , trodde jag att jag hade tränat efter innan, men det har jag inte gjort på den nivån som mr Tabata berättar att det ska göras. Orkar man den sista intervallen har man gjort det för lätt för sig.
Det blir nästa veckas träning tror jag bestämt!

// PT-Tommy

Mr Tabata och Tommy 2
(Mr Tabata hälsar till F&S Kalmar:
- "Fortsätt att få folk att träna det dem gillar, det är viktigare för folkhälsan än Tabataträning" :) )
Läs hela inlägget ››

Att genomför Kalmar mini-triathlon 2017

Vår Jympa-, barn, och familjefysledare Elin Kittel delar med sig av hennes upplevelse att genomföra Kalmar Mini triathlon för första gången. Vi är imponerade av dig Elin. Tack för att du delar med dig av ditt stora hjärta.
Här är hennes ord:


För ett år sedan hade jag aldrig trott eller tänkte att jag skulle genomföra ett mini-tri men idag tänker jag - självklart ska jag vara med nästa år igen! Jag har alltid skämtsamt sagt att jag skulle vara en grym trialet om jag bara tyckte om att simma, cykla och springa. Tre moment som jag aldrig tränar eller genomför i vanliga fall. Tre moment som jag inte finner speciellt roliga. Att träna inför och att genomföra detta lopp skulle därför bli en lika stor mental utmaning för mig som kroppslig! Det var en liten pik och utmaning som gjorde att jag tog beslutet om att delta. Visst bor det en liten tävlingsmänniska i mig och jag har ganska mycket vilja och envishet om jag bara bestämmer mig för något. Har jag bestämt mig för något ska det också göras ordentligt.

Jag köpte mig en racercykel i slutet av sommaren men genomförde endast två rundor med den innan hösten och vintern kom. Jag anmälde mig till både en och två crawlkurser för Oskar via www.simcoachen.se eftersom min största akilleshäl var just simningen. När jag skulle genomföra första träningstillfället ute i öppet vattnen fick jag även börja jobba med rädslan för havet och vågorna.

I våras påbörjade jag också ett upplägg som PT/Yoga Daniel pratade om på radion (https://www.facebook.com/pg/P4Kalmar/videos/?ref=page_internal) Ett upplägg för oss som inte burkar springa så ofta. Ett upplägg som skulle minimera skaderisken och som sakta men säkert skulle få mig att springa längre än jag någonsin gjort och trott jag kunde.

I onsdags var det då dags, the big day eller som min vän Johan skrev på morgon "glädjens dag är här". Det var en fantastisk känsla att gå omkring i området och prata med alla man kände och de man inte kände. En del var precis som jag sjukt laddade, nervösa, glada, spända, förväntansfulla, oroliga, kanske lite rädda. En del var rutinerade och andra, liksom jag är där för att genomföra loppet för första gången.

När det var 10 min kvar till min start var jag så sjukt nervös och illamående men fokuserad på att genomföra loppet. Mitt mål var att ta mig i mål utan stopp och förhoppningsvis kunna le och vinka till alla längs med banan. 18.30 var det då dags för start. Jag hade bra med plats och kunde simma iväg lugnt och fint. Det var svårt att få till bra andning men själva crawlningen kändes mycket bra. Det var jobbigare än jag hade förväntat mig och det kändes aldrig som om jag skulle komma fram.
Cyklingen var värst rent mentalt. Vägen tog aldrig slut och det var backe upp och backe ner hela vägen till Lindsdal och tillbaka. När jag kom till blomsterkrysset kändes det så fantastiskt underbart skönt och då tänkte jag ”trampa på nu för fan Elin snart är du framme”.
Löpningen var roligast och jag kände mig starkare än jag någonsin gjort. Det var underbart att höra och se alla ens nära och kära, vänner, bekanta och övriga åskådare som hejade, skrek, peppade och lyfte fram en längs med vägen. Planen var att spurta på upploppet men jag vågade inte lita på min förmåga och blev rädd för att ramla på kullerstenarna.

Känslan efter målgång kan jag knappt beskriva. Jag var så trött men fruktansvärt nöjd och stolt över mig själv och det som jag presterat. Jag var i mål. Jag simmade hela sträckan. Jag cyklade hela sträckan. Jag sprang hela sträckan. Jag genomförde Kalmar mini-triathlon 2017.

I mitt huvud har jag gjort en IRONMAN och nästa år ska jag göra det igen. Men då ska jag njuta mer och tävla mot min tid som blev fantastiska 01:17:31! Nästa år är målet att jag ska vara starkare både kroppsligt och mentalt. Jag har hela tiden sagt att detta är galenskaper och att jympa är roligare och det står jag fortfarande fast vid. Men jag vet också om att kroppen och knoppen mår bra av och behöver variation och utmaning.

Jag vill passa på att säga TUSEN & ÅTER TUSEN TACK TILL ALLA som på ett eller annat sätt varit delaktiga i denna resa med mig. Tack till alla mina fantastiska motionärer, barn som vuxna, som deltagit på mina pass hela våren och sommaren. Ni har gett mig så mycket glädje och energi som jag haft med mig på all övrig tråkig träning. För ibland är träning inte rolig men nödvändig. Jag hoppas att vi ses på jympagolvet i höst, i gymmet eller på något annat träningspass på Friskis & Svettis.

- Elin Kittel

Elin KIttel målgång Minitri 2017
Läs hela inlägget ››

Att bryta barriärer genom kravlös kul träning

Det är dagar som denna som jag verkligen inser att jag har världens bästa jobb! Idag realiserade vi ett projekt tillsammans med Landstinget i Kalmar län och P4 Kalmar som har syftet att inspirera till lek, enkel träning och rörelseglädje för alla familjer i sommar. Två timmar med massor av skratt och möten med nya härliga människor, samtidigt som vi gör något viktigt tillsammans. Några har bott iSverige hela sitt liv, andra i två månader. Men när vi leker träning tillsammans utan några krav så blir vi en gemenskap på en minut. Alla skrattar och bara har kul. Språkbarriärer bryts och alla bara mår bra och tränar tillsammans utan krav. Kan vara en av årets häftigaste upplevelser, och den kom på jobbet! Tack för upplevelsen PT-Tommy som styrde upp dagen, du är fantastisk!

Vill du veta mer om vårt gemensamma projekt? Håll utkik i vårt flöde.. 

Oskar, Träningsansvarig
19105899_10154621496106592_7495978670743456619_n
Läs hela inlägget ››

3 sommarträningstips

 

IMG_0211121232








.
Den här pepp-skylten hittar du vid vår entré. Känner du igen dig? Ibland är det så lätt att kanske snooza sig förbi det där planerade morgonpasset eller att boka av kvällsspinningen när det närmar sig. Kanske inte för att du inte hinner, utan för att det tar emot lite att resa sig ur soffan. Men om du bestämmer dig, så vet du hur skön känslan är efter passet, eller hur? Och själva träningen är ju det enkla. Rörelseglädje och endorfiner. Stora leenden. En äkta svettfest, så värt det!

Just nu, när sommaren är här och solen förhoppningsvis levererar, så tar det kanske emot lite extra att ta sig in på ett gym eller i en gruppträningshall, det har jag full förståelse för. Så här kommer 3 enkla tips för att hålla igång med din träning, även under semestrar och sommarlov. För kroppen mår bra av träning, hela året.

1: Morgonträna – Planerar du en dag på stranden eller en utflykt till Byxelkrok? Sommaren är till för att hänga med familj och vänner, spännande resor och softande på stranden. Men ställ väckarklockan en halvtimme tidigare än du tänkt och starta dagen med en lugn joggingrunda, ett egenkomponerat morgonfys i gräset eller ett pass på gymmet. Det ger dig mer energi till att fylla resten av dagen med kul saker. Sommarljuset på morgonen kommer hjälpa dig med pepp.

2: Vardagsträna – Rörelse och träning behöver inte vara så komplicerat. Titta dig runt omkring. Hur många saker kan du lyfta för att få till en axelpress? Utnyttja vardagen, ta varannan raksträcka med gräsklipparen i utfallsteg, knäböj med ett barn i famnen, hoppa grodhopp till jordgubbslandet eller gör 25 armhävningar i timmen när du solar. Möjligheterna är oändliga.

3: Kompisträna – Har du planerat ett pass med en vän eller kompisgänget är det så mycket mer komplicerat att trycka på snooze, eller hur? Dessutom är det mycket roligare att träna tillsammans. Att dela upplevelser, träning och skratt. Åk och kör ett gruppträningspass ihop på gymmet, spela fotboll, simma till ön där borta eller kör superset på stranden. Delad glädje är dubbel glädje.

Njut av sommaren, slappa i solstolen, ät god mat och vila dig på semestern. Och lägg till lite kul träning till detta så kommer du få en kanonsommar! Vill du få hjälp med peppen så finns vi för dig hela sommaren med pass och gym från morgon till kväll. Eller häng med på vår gratisträning i Kalmarsundsparken måndagar och torsdagar fram till 10 augusti.

Ha en underbar sommar, hoppas vi ses någon gång här på Friskis. Och du, har du redan tagit dig till träningen idag? Bra gjort! 😊

Oskar, Träningsansvarig

_MG_6797small

Läs hela inlägget ››

Öka

Det låter som en rubrik som kommer lite fel i ”årstajmingen” för en del, nu när grillningen tar över några av veckans träningspass. Jag har dock lovat att ta upp alla tränignsprinciper, och här är en av dem, Progressivitetsprincipen. Alla som är ledare i Friskis&Svettis har i sin utbildning stött på begreppet och förhåller sig till det på olika sätt.

Att ta sin träning framåt är det många som vill. Det är minst lika många som är nöjda där man är. Båda är lika rätt i min värld. Det är du som avgör vilken väg du ska ta.

Många av dem som jag träffar vill ta sin träning framåt på olika sätt. Och alla de som ägnar sig åt någon form av styrketräning, behöver utmana sig på något sätt för att ta sig framåt.
Att träna progressivt innebär att man ökar belastningen, ökar träningsdosen, väljer svårare övningar och/eller utmanar rörelseomfånget.

Det är många som tränar i sin ”komfort-zon” i gymmet, och så fort jag ser att de kan öka på något sätt (om det nu är deras mål), säger jag tex: hämta en 2 kg tyngre vikt och gör samma. Och så klarar dem det med. Det är DET som får människor att få ta del av den där fantastiska känslan på sikt att känna sig starkare. En fantastisk känsla.
För vem vill inte känna sig starkare?

Klarar du en 2 kg tyngre vikt nästa gång? De flesta av er kommer göra det.


// PT-Tommy
Tommy profilbild

Läs hela inlägget ››

 

Följ oss gärna på Facebook

Följ gärna @friskiskalmar på Instagram

Öppettider

  • Måndag

    05.30 - 23.00
  • Tisdag

    05.30 - 23.00
  • Onsdag

    05.30 - 23.00
  • Torsdag

    05.30 - 23.00
  • Fredag

    05.30 - 20.00
  • Lördag

    08.00 - 18.00
  • Söndag

    09.00 - 20.00
  • ----------------------

  • Reception

  • Mån-tors

    07.30-21.00
  • Fre

    07.30-19.00
  • Lör

    08.00-16.00
  • Sön

    09.00-20.00

Bli funktionär i Friskis & Svettis

Klemming Sjukgymnast

Annika Sund Massage