Cykelhjaltar2017_slider
Cykelhjältar
Banner_varen_2017
Våren 2017
 
Provträna allt hos oss för 120 kr
Kom igång med din träning
 
Boka en personlig tränare på Friskis
3 Personliga tränare

boka-pass

bli-medlem

Cykelhjaltar kvadrat hemsida

Cykla till träningen och vinn en ny cykel

Mellan 5 april-24 juni har du som cyklar till tränignen chans att vinna en ny cykel.

Läs mer >>


kort

Friskisutmaningen

Nu är vi igång med stämpelkorten igen. I år med ännu fler finfina priser och en bildtävling som bonus. Du är väl på? #friskiskalmarutmaningen

Läs mer »





kb

Träningsresa till Playitas 8-15 oktober

Fjolårets succé är nu bokningsbar. 
Läs mer >>



tillganglig fyrkant

Tillgänglig Tränare

Måndagar, tisdagar och torsdagar är de till för dig!
Läs mer >>

ff

Vårt träningsutbud

Här kan du läsa mer om våra olika pass. 
Läs mer »

Pyramid

Personlig tränare

Ibland är vi behov av det där lilla extra för att komma vidare. Eller för att komma igång. Och framför allt, för att verkligen nå våra mål.
Läs mer »


Håll i !

De här första 3 månaderna av 2017 har jag hört många som berättat sina solskenshistorier.

En person har helt slutat ta sin diabetes typ-2 medicin. Hur häftigt är inte det?!

En person klarade sig högst troligt ifrån brutet ben eller lårbenshals i ett otäckt fall.

En person klarar numera att ta sig hit själv utan att behöva ha skjuts.

En person har börjat jobba igen för att nu har hen kraft till det.

En person kan numera springa även om doktorerna sa att det skulle vara en omöjlighet.

 

De här människorna har en sak gemensamt:
De tränar. Och de tränar regelbundet!

De har kommit ifrån en av träningsprinciperna som de haft förut, nämligen Reversibilitetsprincipen: Principen om återgång.

Förut tränade de sporadiskt. Kände ingen skillnad. Nu tränar de regelbundet sedan några månader tillbaka. Vilken stor skillnad med tanke på meningarna här ovan.

Jag kommer skriva och reflektera över de andra träningsprinciperna i mina nästkommande blogginlägg och koppla dem till händelser ifrån verkligheten. Kommer även skriva när man stöter på dem, hur man kan tänka kring dem, och hur de fungerar. Vet du vad Överkompensationsprincipen, Progressivitetsprincipen, Specificitetsprincipen och Individualiseringsprincipen innebär?

Oavsett så får du hänga med framöver om du vill veta hur du kan förhålla dig till dessa och när du stöter på dem och hur de fungerar.

 

Jag gillar när folk mår bra.

 // PT-Tommy
Tommy profilbild

Läs hela inlägget ››

"Friskisgänget" är igång!

Vår nya idé "Friskisgänget" om att ett gäng testar och tränar olika gruppträningar under några veckor är igång!

Vi vill dela med oss av det som Ragnar, Mia och dansledaren Miranda var med om igår på premiären.

"Vi saknade ju några av er idag och hälsar er extra varmt välkomna till nästa träff istället. Idag hade vi en första presentation för varandra – det är ju en bärande idé att vi ska lära känna varandra och hitta en trygghet i gruppen – och pratade lite om vad vi hade för förväntningar och önskemål. Vi berättade lite om Friskis & Svettis idé och hur vi har tänkt oss att projektet “Friskisgänget” ska fungera. Sen bytte vi några ord om hur vi rör på oss idag och hur vi vill förändra det – varför vi hänger på i det här sammanhanget helt enkelt! I gruppen finns nu både några som vill komma igång efter kortare eller längre uppehåll och några som tränar men gärna skulle vilja prova lite nytt och annat. En skön blandning! 

Friskisganget1


Efter passet samlades de för ett kort eftersnack i konferensrummet på nedre plan. På bilden ser ni dagens ledare Miranda berätta om Friskis olika danspass. “Kul och jobbigt” var det samlade omdömet från gruppen som också delade ut massor av beröm till duktiga Miranda. I detta konferensrum kommer vi att samlas inför varje pass och prata lite och också få en kort presentation av den ledare som leder det pass vi genomför vi det tillfället. 

"Tusen tack för en strålande första träff idag! En härligt positiv inställning och fantastisk inställning till att anta utmaningen i form av afrodanspasset! Bra jobbat allihop", skriver Ragnar och Mia till sina deltagare.

Nu laddar de om inför nästa träff som vi genomför söndag 19 mars klockan 15.30. Passet för dagen kommer då att vara ett Jympa medel och de träffar Theresa Bobeck som leder passet såväl före och efter passet.


Ragnar_och_mia
// Mia & Ragnar
Läs hela inlägget ››

Vilken kraft hjärtat har!

Alla Hjärtans Dag igår. Kan inte låta bli att filosofera en stund över alla hjärtans dag. Tänker på själva hjärtat. Tänk så många hjärtan som kommer förväntansfulla till F&S Kalmar varje dag? Hjärtat hänger där innanför kläderna. I varje enskild människas bröstkorg. Redo att ta sig an ett träningspass. Redan i entrén ser man fokus i blicken,Hjarta ett hjärta som sakta börjar galoppera, en kropp som tar ansats mot omklädningsrummet. Ett hjärta som ska pumpa till max, känna rus, känna glädje, som ska kvida och vrida sig i smärta, som ska pulsa upp och ner, som ska vara uthålligt, som ska åka berg- och dalabana, som ska skakas om, som ska rulla runt, som ska vändas upp och ner, som ska pusta, stånka och stöna, som ska känna ångest inför den sista syretoppen. För att i samma stund lite senare få varva ner. Andas. Pulsera långsamt. Hitta rytmen igen. Känna harmoni. Känna sig välkommen tillbaka. Att få återuppleva detta snart igen. Att som ledare och funkis i F&S få vara en del av att så många hjärtan pulserar är en härlig känsla. Det är en skön känsla att känna att jag bidrar till att motionärernas hjärtan blir starkare. Vilken värme det ger i det egna hjärtat. Så kram på Dig F&S Kalmar    alla ledarkollegor, funkisar, styrelse som ger oss denna plattformen för välbefinnande för så många.



// Patrik Lönell
Patrik_Lonell
Läs hela inlägget ››

Passmakarbubblan

passmakningSå här års går jag (och många av mina kära ledarkollegor) in i en passmakarbubbla. Så fort man hör en låt på radion, på stan, i bilen, bygger man övningar i huvudet, passar den till mitt pass? Man trummar lite med fingret, hur många bpm (beats per minute)? När man väl hittat låtar man tror man kan leva med en hel termin ska övningarna makas in i passet. Det tar VANSINNIGT mycket tid. Man vrider och vänder och flyttar runt och rullar runt på golvet för att testa alla varianter. Det finns ramar för hur våra pass ska se ut. Det är viktigt. Vi får inte tumma på ramarna. Ramlar man utanför kommer en kompis och petar in en igen. Väl innanför ramarna kan vi rocka loss med vår fantasi. 



Jag brukar luras på mina pass. Håll fast foten där och sätt i hälen där. Allt för att man ljusarmbageska träna en specifik muskel som jag är ute efter. Hittar jag inte de där små luriga detaljerna använder vi muskler som redan är starka. Jag är ute efter de svaga musklerna i mina pass. Ibland har vi värmeljus på huvudet, ibland på foten. Kanske bara för att jag ska vara lite fånig och larva mig? Ja, det kanske jag vill också, men värmeljusen är perfekta för att hitta balansen och styra övningen precis dit jag vill ha den. Ibland imiterar vi djur eller spelar lufttennis. Ja, allt för att luras så fokus inte ligger på hur jobbigt det är utan hur svårt det är att imitera en fisk. Inne i bubblan växer det fram ett pass som vi med stor vånda presenterar första gången. Vi vill ju att just detta passet ska vara det bästa någonsin! Just denna terminen ska bli den bästa. För när ni kommer till våra pass våren 2017 vet ni att alla övningar har ett syfte, musiken är omsorgsfullt utvald och alla ledare presenterar det bästa passet någonsin. Välkommen 2017!

// Liselotte



passmakning
Läs hela inlägget ››

Ta avstamp!

Jag har alltid haft inställningen att man ska träna året runt med det man gillar. Det är inte alla som delar den synen med mig. Eller en del tycker som jag, men gör annorlunda. Oavsett så får var och en välja.

Jag tycker nu, men än tidigare att det är bra att ta avstamp ifrån saker och ting. Det mest tydliga är precis det vi står inför: Ett nytt år! Året är 2017, och kommer bli det bästa hittills. Jag tycker nu i sista stundande dagarna att 2016 var mitt bästa år. HUR i allsin dar ska det kunna bli bättre 2017? Jag är övertygad om att det kommer bli så. Och HUR kan du vara så säker på det kommer det komma gliringar om…? Ja, jag får väl lura och övertala mig själv så att det blir så. Det är JAG som påverkar min framtid mest av alla i hela världen. Om jag inte skulle göra det, då skulle chanserna minska drastiskt att det verkligen blir så.

Vi är bara medvetna om 2-3 % av allt som händer runt-i-kring oss själva. Då måste jag ju se till att påverka de få procenten jag kan på bästa sätt.

Tack 2016 för allt fint du gett oss.

2017 kommer bli det ännu-bästaste året hittills och må även ditt 2017 bli det bästa. Hoppas vi ses 2017 och påverkar varandra mot ett bästa 2017. (Du ser, jag börjar redan…)

// PT - Tommy

Tommy profilbild

Läs hela inlägget ››

En ynnest att få vara med på människors resor…

Det är verkligen det. Att få vara en del av de framsteg och framgångar som människorna jag möter / tränar / guidar / instruerar /  peppar / korrigerar på nära håll som Personlig tränare.

Några av de saker som jag har haft förmånen av att vara med om i år och vara en del i resan är:

 

Få kvinna ca 30 år kunna göra gymmets bästa knäböj och sätta PB.

Få man ca 55 år slippa ta sin diabetesmedicin och få honom att gilla att träna 2 ggr i veckan.

Få kvinna ca 30 år göra PB på Marathon med ca 30 min.

Få kvinna ca 40 år att göra sin första pullups. Nu är hon på 5 st.

Få träningen att bli av för man ca 40 varje vecka 3 ggr. Det har han inte varit i närheten av innan.

Få 4 st i mål på IRONMAN.

Få man ca 50 år bli rörligare så att han kan spela golf obehindrat nu utan ont och som sänkt sitt handicap med 3 slag.

Fått kvinna 65 år att känna sig lika pigg som hon var när hon var 40 år.

Få man med Parkinson att gå utan stödkäpp då han är mkt mer stabil och starkare.

FÅ man ca 30 år att göra övningar han inte visste ens exciterade och på så sätt vidgat sina vyer enormt.

Få kille ca 25 att göra rätt i alla sina övningar och nu har han inte längre ont i axlarna och ländrygg.

Få Kvinna att ha 2 års sikt på sitt mål istället för 2 månader så att hon lättare kommer nå dit.

Få kvinna ca 40 år att springa långt mkt längre än hon trodde att hon skulle klara av.

Få kvinna att klara av Mararetaloppet joggande för första gången i sitt liv.

Få kvinna ca 40 år att vara gravid utan smärtor och med stark kropp ända in till det var dags.

Få människor att le när de tänker på sitt nästa träningspass.

 

Och en hel del massa andra saker såklart. Och igen, det är fantastiskt kul att få vara en del av allt detta i min vardag.

Jag är expert på träning. (Får man säga så i dethär Sverige?) Ja, det får man om man är det. Man måste få klappa sig på axeln och känna att man är duktig. Det borde du också göra för det DU är bra på.
Jag har ju träning som yrke, så en hel del rätt har jag. Även om jag vet att jag aldrig någonsin kommer bli fullärd. Jag har lärt mig mycket 2016.

2017 kommer dock bli det bästa året någonsin. Hoppas det är så du ser på framtiden med.

 // PT-Tommy

Tommy profilbild
Läs hela inlägget ››

Följ oss gärna på Facebook

Följ gärna @friskiskalmar på Instagram

Öppettider

  • Måndag

    05.30 - 23.00
  • Tisdag

    05.30 - 23.00
  • Onsdag

    05.30 - 23.00
  • Torsdag

    05.30 - 23.00
  • Fredag

    05.30 - 20.00
  • Lördag

    08.00 - 18.00
  • Söndag

    09.00 - 20.00
  • ----------------------

  • Reception

  • Mån-ons

    07.00-21.00
  • Tor

    06.00-21.00
  • Fre

    06.00-20.00
  • Lör

    08.00-16.00
  • Sön

    09.00-20.00
  • ------------------------

  • Öppettider PÅSK

  • Skärtorsdag

    05:30-21
  • Långfredag

    9-20
  • Påskafton

    8-18
  • Påskdagen

    9-20
  • Annandag påsk

    9-21

Bli funktionär i Friskis & Svettis

Klemming Sjukgymnast

Annika Sund Massage