sommarkort_slider_2017
Sommarkort 2017
Cykelhjaltar2017_slider
Cykelhjältar
 
Provträna allt hos oss för 120 kr
Kom igång med din träning
 
Boka en personlig tränare på Friskis
3 Personliga tränare

boka-pass

bli-medlem

Cykelhjaltar kvadrat hemsida

Cykla till träningen och vinn en ny cykel

Mellan 5 april-24 juni har du som cyklar till tränignen chans att vinna en ny cykel.

Läs mer »



kvadrat

Sommarkortet

Träna så mycket du vill mellan 1/6 - 31/8 för 690 kr

Läs mer »





kb

Träningsresa till Playitas 8-15 oktober

Fjolårets succé är nu bokningsbar. 
Läs mer »



tillganglig fyrkant

Tillgänglig Tränare

Måndagar, tisdagar och torsdagar är de till för dig!
Läs mer »

ff

Vårt träningsutbud

Här kan du läsa mer om våra olika pass. 
Läs mer »

Pyramid

Personlig tränare

Ibland är vi behov av det där lilla extra för att komma vidare. Eller för att komma igång. Och framför allt, för att verkligen nå våra mål.
Läs mer »


Att bryta barriärer genom kravlös kul träning

Det är dagar som denna som jag verkligen inser att jag har världens bästa jobb! Idag realiserade vi ett projekt tillsammans med Landstinget i Kalmar län och P4 Kalmar som har syftet att inspirera till lek, enkel träning och rörelseglädje för alla familjer i sommar. Två timmar med massor av skratt och möten med nya härliga människor, samtidigt som vi gör något viktigt tillsammans. Några har bott iSverige hela sitt liv, andra i två månader. Men när vi leker träning tillsammans utan några krav så blir vi en gemenskap på en minut. Alla skrattar och bara har kul. Språkbarriärer bryts och alla bara mår bra och tränar tillsammans utan krav. Kan vara en av årets häftigaste upplevelser, och den kom på jobbet! Tack för upplevelsen PT-Tommy som styrde upp dagen, du är fantastisk!

Vill du veta mer om vårt gemensamma projekt? Håll utkik i vårt flöde.. 

Oskar, Träningsansvarig
19105899_10154621496106592_7495978670743456619_n
Läs hela inlägget ››

3 sommarträningstips

 

IMG_0211121232








.
Den här pepp-skylten hittar du vid vår entré. Känner du igen dig? Ibland är det så lätt att kanske snooza sig förbi det där planerade morgonpasset eller att boka av kvällsspinningen när det närmar sig. Kanske inte för att du inte hinner, utan för att det tar emot lite att resa sig ur soffan. Men om du bestämmer dig, så vet du hur skön känslan är efter passet, eller hur? Och själva träningen är ju det enkla. Rörelseglädje och endorfiner. Stora leenden. En äkta svettfest, så värt det!

Just nu, när sommaren är här och solen förhoppningsvis levererar, så tar det kanske emot lite extra att ta sig in på ett gym eller i en gruppträningshall, det har jag full förståelse för. Så här kommer 3 enkla tips för att hålla igång med din träning, även under semestrar och sommarlov. För kroppen mår bra av träning, hela året.

1: Morgonträna – Planerar du en dag på stranden eller en utflykt till Byxelkrok? Sommaren är till för att hänga med familj och vänner, spännande resor och softande på stranden. Men ställ väckarklockan en halvtimme tidigare än du tänkt och starta dagen med en lugn joggingrunda, ett egenkomponerat morgonfys i gräset eller ett pass på gymmet. Det ger dig mer energi till att fylla resten av dagen med kul saker. Sommarljuset på morgonen kommer hjälpa dig med pepp.

2: Vardagsträna – Rörelse och träning behöver inte vara så komplicerat. Titta dig runt omkring. Hur många saker kan du lyfta för att få till en axelpress? Utnyttja vardagen, ta varannan raksträcka med gräsklipparen i utfallsteg, knäböj med ett barn i famnen, hoppa grodhopp till jordgubbslandet eller gör 25 armhävningar i timmen när du solar. Möjligheterna är oändliga.

3: Kompisträna – Har du planerat ett pass med en vän eller kompisgänget är det så mycket mer komplicerat att trycka på snooze, eller hur? Dessutom är det mycket roligare att träna tillsammans. Att dela upplevelser, träning och skratt. Åk och kör ett gruppträningspass ihop på gymmet, spela fotboll, simma till ön där borta eller kör superset på stranden. Delad glädje är dubbel glädje.

Njut av sommaren, slappa i solstolen, ät god mat och vila dig på semestern. Och lägg till lite kul träning till detta så kommer du få en kanonsommar! Vill du få hjälp med peppen så finns vi för dig hela sommaren med pass och gym från morgon till kväll. Eller häng med på vår gratisträning i Kalmarsundsparken måndagar och torsdagar fram till 10 augusti.

Ha en underbar sommar, hoppas vi ses någon gång här på Friskis. Och du, har du redan tagit dig till träningen idag? Bra gjort! 😊

Oskar, Träningsansvarig

_MG_6797small

Läs hela inlägget ››

Öka

Det låter som en rubrik som kommer lite fel i ”årstajmingen” för en del, nu när grillningen tar över några av veckans träningspass. Jag har dock lovat att ta upp alla tränignsprinciper, och här är en av dem, Progressivitetsprincipen. Alla som är ledare i Friskis&Svettis har i sin utbildning stött på begreppet och förhåller sig till det på olika sätt.

Att ta sin träning framåt är det många som vill. Det är minst lika många som är nöjda där man är. Båda är lika rätt i min värld. Det är du som avgör vilken väg du ska ta.

Många av dem som jag träffar vill ta sin träning framåt på olika sätt. Och alla de som ägnar sig åt någon form av styrketräning, behöver utmana sig på något sätt för att ta sig framåt.
Att träna progressivt innebär att man ökar belastningen, ökar träningsdosen, väljer svårare övningar och/eller utmanar rörelseomfånget.

Det är många som tränar i sin ”komfort-zon” i gymmet, och så fort jag ser att de kan öka på något sätt (om det nu är deras mål), säger jag tex: hämta en 2 kg tyngre vikt och gör samma. Och så klarar dem det med. Det är DET som får människor att få ta del av den där fantastiska känslan på sikt att känna sig starkare. En fantastisk känsla.
För vem vill inte känna sig starkare?

Klarar du en 2 kg tyngre vikt nästa gång? De flesta av er kommer göra det.


// PT-Tommy
Tommy profilbild

Läs hela inlägget ››

Träna på sommaren? Självklart


sssNu när solen börjar värma är planeringen för vad som händer här i sommar i full gång. Det kanske känns som långt bort, men dagarna rinner iväg nu och snart är sommaren här. Vi utökar vårt ordinarie sommarutbud varje år och denna sommar bjuder vi dessutom på några spännande nyheter. 

Det är faktiskt inte så längesen tränings-Sverige körde på lågvarv under sommaren. Många tog inte bara semester från jobb och skola, utan även från träningen, för att sedan tvingas tröska igång från scratch igen i september. Minns du? Men trenden har vänt tydligt. och för varje år har vi fler och fler medlemmar som håller igång hela året. Träningen har blivit en bra vana, en naturlig del av livet. Fantastiskt tycker jag, kroppen mår bra av att röra sig året runt.

Sommaren på Friskis är nu mer fylld av massor av chanser till bra och rolig träning. Mer och mer för varje år. I gymmet erbjuder vi generösa öppettider, mer än i fjol och under juni-augusti kör vi över 600 gruppträningspass av våra 47 olika träningsformer här på vår träningsanläggning. Vi erbjuder massor av morgonpass under sommaren och gymmet öppnar tidigt. Många av våra medlemmar vill träna och sedan dra till stranden. Bästa sättet att starta en sommardag!  

Vi har självklart även vår uteträning i Kalmarsundsparken, måndagar och torsdagar 18:30. Där bjuder vi på stora delar av vårt utbud, ibland kan det vara vår klassiska Jympa, andra gånger Core, Cirkelfys eller det lite galna passet Offroad. Passen i Kalmarsundsparken är gratis för alla, bara att dyka upp och hänga på. Premiär 5 juni. Under hela sommaren kör vi också löppass som utgår här från Friskis. 

Sommarens stora nyhet är att vi kommer att hålla workshops, föreläsningar och korta kurser i träning här i våra lokaler, både för dig som tränar hos oss, men också för dig som inte är medlem idag. Det kommer vara en stor variation på ämnen, allt från spinningworkshops och träningsföreläsningar, till Yogainspiration och träningskurser för tonåringar för att nämna några exempel. Hoppas du är sugen att hänga på och få lite sommarinspiration. Håll dig uppdaterad om vad som händer hos oss i sommar på vår hemsida.

Soliga vårhälsningar, 
Oskar, Träningsansvarig 

13701257_1181577308548730_3513798194640926041_o


Läs hela inlägget ››

The time of my life

Så brukar summeringarna ifrån utbildningsdagarna vara ifrån blivande ledare i friskiströjan när de är på väg hem.
I skrivande stund är det påväg hem, fullmatade med kunskap, intryck, upplevelser, inspiration, laddade, och samtidigt trötta. 

5 gymtränare på väg hem, Tryggve, Linn, Annica, Erik och Mikaelas reflektioner påväg hem kommer här:

"Hej Friskis. Det här var det roligaste vi gjort på mycket länge! 🙂
Fem dagar fyllda med bra teori och praktik där vi har fått mängder med tips och idéer om träning som vi är ivriga att dela med oss av och sprida träningsglädjen vidare till alla goa motionärer i vår förening.

Vi har fått öva på vår egen teknik i utförandet av många av våra grundövningar och även tagit hjälp av varandra för att bli tydliga och självsäkra när vi skall instruera och lära ut en bra teknik för att undvika skador och få ut det mesta av våra kroppar och vår träning.

Det har varit en jätterolig resa med så väldigt många underbara och fantastiska människor som jag har fått glädjen att lära känna. Kursledarna var oerhört duktiga och vi kände verkligen att deras sätt och generösa lättsamma stil gjorde att de många timmarna fort flög förbi. Vi tog verkligen till oss av allt de lärde ut och många bitar vi gick igenom i Ettan föll på plats.

En fantastisk utbildning på många sätt med pedagogiska, kunniga utbildare. Stor del av kursen omfattades av praktiska delar. Vi gick igenom samtliga grundövningar och studerade dessa noggrant – vad som ofta blir fel hos våra motionärer och hur vi på ett pedagogiskt vis tillrättavisar dem.

Vi har även fått prova på att ta oss an rollen som ledare/tränare. Hållit i individuella instruktioner för varandra och därigenom fått instruera övningar. Vid dessa tillfällen har en stor utmaning varit att man snabbt har behövt läsa av människor, anpassa ett skräddarsytt träningspass med samtliga moment på en kort tid. Allt som allt var kursen jättebra.

Fantastiska tränings- och boendefaciliteter där utbildningen kunde genomföras på ett alldeles utmärkt sätt. Vi vill även slå ett slag för kursledarna Jonna och Gabriel som var stora inspirationskällor till hur bra ledare ska vara och ta sig an nya grupper med människor"


jkpnggymtranare

Mias Reflektioner kommer här:
"Min hjärna är lite trött nu och det kan medföra lite ordbegränsning, men de här 4 dagarna kan sammanfattas med ett stort WOW! Och endorfinhög 😀. Att friskis har rykte om sig att ha hög kvalité på sina utbildningar kan jag härmed verkligen bekräfta och det är en ynnest att få ta del av detta.

Två suveränt kompetenta och pedagogiska ledare som skapar bra gruppdymamik mellan deltagarna och förmedlar kunskap på ett intressant sätt med en stor dos av humor och självdistans. Det har varit väldigt givande och lärorikt att få ta del av olika moment både teoretisk och praktisk.

Att bli filmad och ses sig själv, men även fått feedback (och ge andra feedback ) har bidragit till större självmedvetenhet. Insupit massor med inspiration av de andra deltagarna som jag kommer ta hjälp av ihop den "verktygslådan" som vi fått ut av kursen för att kunna skapa mina egna pass men även på hur man som ledare ska förmedla och agera. Så nu är jag riktigt pepp och sugen på att dra igång med egna pass! Ivrig som tusan 😀!"

mialopledare

Två till blivande ledare, Lisa & Emelie har varit på sin steg 1:a i helgen och reflektioner ifrån dem kommer längre fram när de också varit på sin steg 2:a. 
Läs hela inlägget ››

Håll i !

De här första 3 månaderna av 2017 har jag hört många som berättat sina solskenshistorier.

En person har helt slutat ta sin diabetes typ-2 medicin. Hur häftigt är inte det?!

En person klarade sig högst troligt ifrån brutet ben eller lårbenshals i ett otäckt fall.

En person klarar numera att ta sig hit själv utan att behöva ha skjuts.

En person har börjat jobba igen för att nu har hen kraft till det.

En person kan numera springa även om doktorerna sa att det skulle vara en omöjlighet.

 

De här människorna har en sak gemensamt:
De tränar. Och de tränar regelbundet!

De har kommit ifrån en av träningsprinciperna som de haft förut, nämligen Reversibilitetsprincipen: Principen om återgång.

Förut tränade de sporadiskt. Kände ingen skillnad. Nu tränar de regelbundet sedan några månader tillbaka. Vilken stor skillnad med tanke på meningarna här ovan.

Jag kommer skriva och reflektera över de andra träningsprinciperna i mina nästkommande blogginlägg och koppla dem till händelser ifrån verkligheten. Kommer även skriva när man stöter på dem, hur man kan tänka kring dem, och hur de fungerar. Vet du vad Överkompensationsprincipen, Progressivitetsprincipen, Specificitetsprincipen och Individualiseringsprincipen innebär?

Oavsett så får du hänga med framöver om du vill veta hur du kan förhålla dig till dessa och när du stöter på dem och hur de fungerar.

 

Jag gillar när folk mår bra.

 // PT-Tommy
Tommy profilbild

Läs hela inlägget ››

Följ oss gärna på Facebook

Följ gärna @friskiskalmar på Instagram

Öppettider

  • 19 Juni - 2 Juli

  • Måndag

    06.00 - 22.00
  • Tisdag

    06.00 - 22.00
  • Onsdag

    06.00 - 22.00
  • Torsdag

    06.00 - 22.00
  • Fredag

    06.00 - 20.00
  • Lördag

    08.00 - 17.00
  • Söndag

    09.00 - 20.00
  • ----------------------

  • Reception

  • Mån-tors

    07.30-21.00
  • Fre

    07.30-19.00
  • Lör

    08.00-15.00
  • Sön

    09.00-20.00
  • -------------------

  • Midsommarafton

    09:00-11:00
  • Midsommardagen

    12:00-15:00
  • Sön 25 juni

    15:00-20:00

Bli funktionär i Friskis & Svettis

Klemming Sjukgymnast

Annika Sund Massage